Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Μπανταλόνα της Ισπανίας

Στα πλαίσια του προγράμματος Comenius «Sharing and Caring»

Το πρόγραμμα αυτό, στο οποίο συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί του 30ου Δημ. Σχ. Βόλου, είχε σκοπό να εξοικειώσει το σύνολο των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας με την αναγκαιότητα του σεβασμού της διαφορετικότητας , ως βασικής προϋπόθεσης της λειτουργίας της Ε.Ε. ως ενιαίας οντότητας. Η συνάντηση, στο πλαίσιο της Σύμπραξης, πραγματοποιήθηκε στην Μπανταλόνα Ισπανίας , από 5 έως 10 Μαίου 2014.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, «στη σύμπραξη σχολείων συμμετείχαν μονάδες εκπαίδευσης από τη Σικελία (Ιταλία), το Δουβλίνο (Ιρλανδία), το Παρίσι (Γαλλία), Μπανταλόνα (Ισπανία), Ούλου (Φινλανδία), Κομιν Κοχ, Κραίγκ Υρ (Μεγ. Βρετανία) και Valiozbilgin(Τουρκία) . Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, οι εκπρόσωποι των σχολείων που συμμετείχαν, είχαν τη δυνατότητα να ελέγξουν τα πλαίσια και τις επιμέρους λεπτομέρειες του προγράμματος καθώς και να ελέγξουν κατά πόσο ολοκληρώθηκαν οι δράσεις και οι υποχρεώσεις που προκύπτουν για το κάθε σχολείο.

Το 30ο Δ. Σχ. Βόλου υλοποίησε το πρόγραμμα Comenius στα πλαίσια σχολικών συμπράξεων (2012-2014) με μονάδες από χώρες της Ε.Ε. και υποψήφιες προς ένταξη σε αυτή. Το θέμα φέρει τον τίτλο «Sharing and Caring» και είχε ως στόχο τη διατήρηση, ανταλλαγή και προβολή παραδοσιακών εθίμων της κάθε χώρας, ώστε να προκύψει ένα corpus κοινής μνήμης γύρω από την παραδοσιακή ζωή των κατοίκων της Κοινότητας μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος.

Στα πλαίσια της παραμονής τους στην Μπανταλόνα Ισπανίας οι εκπρόσωποι του 30ου δ. σχ. , Παναγιωτίδου Ελπινίκη και Δανηλοπούλου Σπυριδούλα, εκπαιδευτικοί, είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τη φιλοξενία των ισπανικών ( καταλανικών, όπως τόνιζαν , με έμφαση) αρχών παρουσιάζοντας πλούσιο πολιτιστικό και εκπαιδευτικό υλικό για το Βόλο στο εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου και παράλληλα να ενημερωθούν για τον πολιτισμό και το εκπαιδευτικό σύστημα της Ισπανίας μεταφέροντας όμως ένα μοναδικό μήνυμα πολιτισμού που περικλείει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα .

Το ισπανικό σχολείο βρίσκεται στην Μπανταλόνα , μια παραθαλάσσια πόλη 250.000 περίπου κατοίκων, στην ανατολική Καταλονία , σχεδόν ενωμένη με τη διασημότερή της Βαρκελώνη. Υπήρξε σπουδαίο εμπορικό κέντρο στη ρωμαϊκή εποχή. Στην Μπανταλόνα έγιναν οι αγώνες μπάσκετ κατά την Ολυμπιάδα της
Βαρκελώνης το 1992. Σήμερα διαγράφονται ενδιαφέρουσες προοπτικές για την οικονομία της. Το σχολείο Planas i Casals που επισκεφτήκαμε, έχει περίπου 400
μαθητές ηλικίας 4 έως 12 ετών και περιλαμβάνει νηπιαγωγείο και δημοτικό σχολείο.

Οι υποδομές του ήταν εξαιρετικές, με μεγάλους και φωτεινούς χώρους, παιδική χαρά για τα νήπια και ευρύχωρο προαύλιο χώρο για τα μεγαλύτερα παιδιά. Οι αίθουσες διέθεταν διαδραστικούς πίνακες , ηλεκτρονικό υπολογιστή και βιντεοπροβολέα. Αίθουσα υπολογιστών είχε το δημοτικό, αλλά διέθετε μία διαφορετική και το νηπιαγωγείο, όπου με τη χρήση κατάλληλου λογισμικού γινόταν ανατροφοδότηση των διδακτέων της κάθε μέρας.

Τα μαθήματα αρχίζουν στις 9.00 ακριβώς και το σχολείο εκείνη την ώρα ανοίγει τις πόρτες του για να υποδεχτεί τους μαθητές του. Έως τότε γονείς και μαθητές περιμένουν υπομονετικά έξω από το σχολείο. Τα μαθήματα συνεχίζονται ως τις 12.00 οπότε οι μαθητές γυρίζουν στα σπίτια τους για να επιστρέψουν στο σχολείο στις 2.00 μ.μ. προκειμένου να ολοκληρώσουν το πρόγραμμά τους ως τις 4.00 μ.μ. Το απογευματινό πρόγραμμα περιλαμβάνει ενισχυτική διδασκαλία και δημιουργική απασχόληση.

Κατά τα δύο τελευταία χρόνια, στο νηπιαγωγείο εφαρμόζεται πειραματικά ένα πρόγραμμα συνεργατικής κυκλικής διδασκαλίας με πολύ καλά αποτελέσματα , όπως μας είπαν. Το τμήμα καθοδηγούμενο από μία νηπιαγωγό και τη βοηθό της, χωρίζεται σε τέσσερις ομάδες , όπου κάθε μία ομάδα ασχολείται με διαφορετικό αντικείμενο. Έτσι δίνεται η δυνατότητα ο εκπαιδευτικός να προσαρμόσει το διδακτικό αντικείμενο, αλλά και τη διδακτική προσέγγιση ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε ομάδας.
Η επίσκεψή των εκπαιδευτικών μας συνέπεσε με τη γιορτή του τοπικού Αγίου Αναστασίου, πολιούχου της πόλης, κατά τη διάρκεια της οποίας γίνεται ένα φεστιβάλ με πολλές εκδηλώσεις. Αποκορύφωμα των οποίων είναι το κάψιμο του Δαίμονα, εν μέσω εκκωφαντικών πυροτεχνημάτων. Δείγμα όλων αυτών ζήσαμε στην αυλή του σχολείου ,όπου με καταπληκτική ηλιοφάνεια που ανέβαζε τη θερμοκρασία στους 35 C , εν μέσω καπνών, κρότων και των ενθουσιωδών επευφημιών των μικρών μαθητών, ομάδα της πόλης φορώντας ειδικές πυρίμαχες στολές, έκαιγε βαρελότα και βεγγαλικά δημιουργώντας μια εντυπωσιακή ατμόσφαιρα, σχεδόν ονειρική ( κάτι σαν Ανάσταση στη Χίο ).
Η παραμονή διανθίστηκε με ξενάγηση σε σπουδαία αρχιτεκτονήματα της Βαρκελώνης που ολόκληρη αποτελεί ένα μουσείο. Είχαν την ευκαιρία να ξεναγηθούν στη Σαγκράδα Φαμίλια τον καθεδρικό ναό που ξεκίνησε ο περίφημος αρχιτέκτονας Γκαουντί το 1882, αλλά δεν τελείωσε λόγω του άδικου θανάτου του. Οι εργασίες συνεχίζονται ασταμάτητα ( τα κομπρεσέρ δούλευαν συνέχεια κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας ) και αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2030. Δέχεται καθημερινά 10.000 κόσμο με μέσο χρόνο αναμονής τις δύο ώρες.

Ακόμη οι εκπαιδευτικοί επισκέφτηκαν την περίφημη κάζα Μπατλό, επίσης του Γκαουντί, ένα σπίτι παραμυθένιο και είχαν την τύχη να δοκιμάσουν γεύσεις στο εστιατόριο που στεγάζεται σε ένα άλλο κτήριο του Γκαουντί, στη Πεδρέρα .

Το πάρκο Γκουέλ αποτελεί ακόμη ένα αξιοθέατο της πόλης όπου ο μάγος Γκαουντί, δημιούργησε ένα ονειρικό κόσμο για τους κατοίκους της Βαρκελώνης. Επισκέφτηκαν στη συνέχεια το Εθνικό Μουσείο της Βαρκελώνης καθώς και το Μουσείο- σπίτι του Χουάν Μιρό. Περπάτησαν στο φημισμένο πεζόδρομο Ράμπλα , και γεύτηκαν παραδοσιακές γεύσεις στην παραλία της , στο πρώην ολυμπιακό χωριό.

Η φιλοξενία των Καταλανών υπήρξε πολύ καλή και ζεστή και μαζί με των Ιταλών , Τούρκων και τη δική μας κέρδισαν κατά κοινή ομολογία τα εύσημα . Αντίθετα Ουαλοί και Φινλανδοί υπήρξαν ουραγοί αποδεικνύοντας τις όποιες στερεοτυπικές αντιλήψεις είχαμε στην αρχή του προγράμματος για τη φιλοξενία και τη γενναιοδωρία τους.

Συμπεράσματα

Ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα είχαμε την ευκαιρία τόσο στα πλαίσια της σχολικής μονάδας όσο και με τα σχολεία που συνεργαστήκαμε να καταλήξουμε στα εξής συμπεράσματα:

Είχε θετική συμβολή στο γενικότερο κλίμα μάθησης στο σχολείο, φέρνοντας άμεσα και ορατά αποτελέσματα σε εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, οι οποίοι συμμετείχαν σε αυτό.Λειτούργησε ικανοποιητικά και πέτυχε τους ευρύτερους σκοπούς και στόχους του.Υπήρξε αξιόλογο και εποικοδομητικό και έδωσε ουσιαστική υποστήριξη και βοήθεια στους μαθητές.

Στήριξε ψυχολογικά τα παιδιά κι αυτό φαίνεται από το ότι οι εκπαιδευτικοί και το σχολείο έδειξαν ενδιαφέρον για τις ανάγκες και τα προβλήματά τους. Με τις ενέργειες αυτές βελτιώθηκε η ψυχολογία των μαθητών, οι οποίοι ένιωσαν ασφάλεια και σιγουριά μέσα στη μαθητική ομάδα και τελικά ενισχύθηκε η αυτοπεποίθησή τους και η θέση τους στη σχολική τάξη. Απέκτησαν θάρρος, αυτοπεποίθηση και αποδοχή στην τάξη τους. Αυτό τους βοήθησε να δείξουν εμπιστοσύνη στο σχολείο και να αποβάλουν τις αρχικές τους αναστολές και φοβίες.

Μείωσε τα φαινόμενα βίας και επιθετικότητας και τις τάσεις απομόνωσης και κοινωνικού ρατσισμού που δημιουργούνται.

Βοήθησε στη γλωσσική εξέλιξη των μαθητών, η οποία έγινε ορατή μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα με την πρόοδο στην παραγωγή του προφορικού λόγου, την καλύτερη επικοινωνία και τη χρησιμοποίηση σε ικανοποιητικό επίπεδο της ελληνικής γλώσσας.

Έδωσε τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να κάνουν ουσιαστικότερη δουλειά πάνω στην ελληνική γλώσσα αξιοποιώντας τα στοιχεία που προσφέρονταν από κάθε χώρα.
Εξοικείωσε τους μαθητές των άλλων σχολείων του προγράμματος με την ελληνική γλώσσα, δίνοντάς τους την ευκαιρία να μάθουν βασικούς μηχανισμούς της γλώσσας, να εξασκηθούν στην ανάγνωση και τη γραφή, να κατανοήσουν το λεξιλόγιο και να αναλύσουν τα γραμματικά φαινόμενα. Συνεισέφερε στην πολιτιστική πραγματικότητα, παράγοντας τον πολιτισμό του σεβασμού της διαφορετικής πολιτιστικής κληρονομιάς και των ανθρώπων.

Συνέβαλε στην άμβλυνση των μαθησιακών τους δυσκολιών αυξάνοντας την αποδοτικότητά τους. Χρησιμοποίησε τον εκπαιδευτικό όχι μόνο ως φορέα γνώσεων αλλά και ως εμψυχωτή των μαθητών που κύριο χαρακτηριστικό τους είναι η έλλειψη αυτοπεποίθησης. Διεύρυνε τη συνεργασία μεταξύ όλων των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας.

Υλοποίησε τέλος τους στόχους τους οποίους είχε θέσει και γι’ αυτό θεωρείται επιτυχημένο, με βάση την αρχή ότι η επιτυχία ενός έργου κρίνεται από το αποτέλεσμα.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.